5 Petua Hilangkan Jeragat

Jeragat dah mula muncul? Mesti puan risau kan? Takpa puan,  saya faham sangat perasaan tu. Sebab saya sendiri pun tengah alami. Dulu lagi banyak. Tapi ni sejak dok mula amalkan beberapa cara ni alhamdulillah nampak makin elok dah. 



ada 5 petua hilangkan jeragat yang kita boleh amalkan. 

Apa Itu Jeragat?


Macam yang puan tahu, jeragat ni bintik-bintik coklat yang muncul kat kulit disebabkan penghasilan melanin yang berlebihan.

Melanin berlebihan ni disebabkan apabila kulit kita terdedah kepada sinaran uv dari matahari kalau kita tak pakai sunscreen.

kawasan yang paling banyak kena sinaran uv matahari tu lah yang paling mudah ada jeragat.

macam saya, jeragat paling banyak muncul kat bahagian tulang pipi. tu lah dulu zaman muda remaja saya tak rajin pakai sunscreen. haa mendapat lah sekarang hahaha

Biasanya jeragat ni akan muncul kat kulit muka orang yang  berkulit cerah

macam biasa lah kan kalau ada jeragat, kita akan ada sedikit rasa kurang keyakinan diri. bintik-bintik coklat dan hitam tu buat kita rasa kurang selesa.

dah la tu jeragat ni bukan mudah mudah nak hilang macam tu ja kan. 

tapi takpa, kita cuba lah ikhtiar apa yang mampu. Dalam proses saya nak ikthiar hilangkan jeragat, saya terjumpa 5 petua hilangkan jeragat.

Petua #1 Guna Oat


Petua pertama cara tradisional ni dia cadangkan kita guna serbuk oat. 

Satu sudu oat campur dengan yogurt, madu dan jus lemon. Lepastu sapu kat bahagian kulit muka yang ada jeragat. 

Oat ni makanan tinggi antioksidan. So dia buang sel kulit mati dan boleh rawat masalah kulit kering jugak 

Petua #2 Guna Jus Lemon


Petua kedua, puan boleh cuba guna jus lemon saja. Ambil 3 sudu teh jus lemon dan sapu di kawasan yang ada jeragat. Biarkan sekejap selama 10 minit. 

Puam boleh buat 2 kali sehari. 

Jus lemon ada vitamin c dan asid sitrik untuk lawan masalah pigmentasi atau jeragat pada kulit, boleh cerahkan wajah dan pudarkan parut. 

Petua #3 Guna Serbuk Kunyit


Petua ketiga, puan boleh cuba amalkan kunyit. Ada kajian yang cakap curcumin yang ada dalam kunyit ni boleh mengurangkan penghasilan melanin pada kulit. Melanin yg berlebihan ni yang sebabkan jeragat muncul. 

Caranya ialah puan campurkan 1 sudu teh kunyit dalam jus lemon. Lepastu puan kacau sampai pekat. Then puan sapu kat kawasan yang ada jeragat. Tunggu sampai kering lepastu baru puan basuh. 

Puan boleh buat cara ni sekali seminggu. 

Petua #4 Guna Teh Hijau


Petua keempat, puan boleh juga gunakan teh hijau untuk hilangkan jeragat pada kulit muka. 

Teh hijau ni sifat dia antiradang. 

Caranya puan rendam teh hijau dalam air suam beberapa minit. Lepastu puan ambil beg teh dan sapu pada kulit yang ada jeragat tu. 

Petua #5 Guna Vivix Shaklee


Petua kelima, puan boleh makan vitamin yang terbukti selamat dan berkesan. 

Saya cadangkan puan ambil produk shaklee sebab shaklee buat penyelidikan dan ujian pada produk mereka sebelum dipasarkan pada pengguna. 

Shaklee pun dah 3 tahun berturut-turut dapat award trusted brand tau puan. 

Untuk kurangkan jeragat ni puan boleh ambil vitamin yang tinggi antioksidan. 

Sebab kulit yang ada jeragat ni dia nak antioksidan untuk lawan sel jeragat. 

Untuk antioksidan ni puan boleh ambil Vivix Shaklee. Dalam vivix ni antioksidan paling selamat dan power. Nutrisi utama dia adalah Polifenol. Polifenol ni dia repair sampai ke peringkat DNA dalam sel kulit kita. 

Bahan-bahan dia pun dari sumber alam puan. Ekstrak dari anggur muscadine, elderberry, purple carrot, japanese knotweed.

Memang best puan vivix ni. Rasa dia pun sedap. Saya sendiri pun dah lama minum vivix setiap hari. 

kalau puan berminat nak tau lebih lagi macam mana vivix bantu hilangkan jeragat, puan wasap ja saya. 

saya boleh tolong apa yang saya mampu. jangan risau puan. insyaAllah jeragat boleh hilang kalau puan konsisten minum vivix setiap hari.

Puan tekan kat SINI ya. 

Terima kasih puan sebab singgah blog saya☺️

Previous
Next Post »
0 Komentar