Tips Rancang Duit Yang Masuk Dan Keluar

Tips Rancang Kewangan

Selain masa, duit pun kena urus dengan bijak. Kalau tak, dapat bape juta pun masih rasa macam "eh mana hilang habis duit aku ni".

Saya pun masih bertateh dalam uruskan kewangan keluarga.

Ada satu tip best yang dikongsikan dalam IMKK Oktober 2014 besama Dr Hj Azizan Osman. Masa ni saya pegi dengan hasben.

Tips ni jika buat betul2 dan disiplin memang jadi.

Saya pasti ramai kawan3 fesbuk saya yang dah follow cara ni. Caranya guna konsep 6 tabung.

Konsep ni best sebab dapat bantu anda disiplin dalam uruskan duit dan berguna jugak untuk yang nak selesaikan hutang kad kredit atau hutang2 lain.

Cara ni orang makan gaji, buat bisnes atau kerja sendiri pun boleh praktikkan.

#caranya: Gaji bersih/income bersih bahagi kepada 6 tabung.

1. Tabung FFA (financial freedom account) (10%)

10% dari income bersih masuk dlm tabung ni untuk simpanan. Ia ibarat telur emas. Lagi bagus kalau beranakkan duit tu. Buat investment saham&hartanah. Boleh bukak akaun khas (fixed deposit acc). Boleh juga masukkan duit sumber lain macam dari passive income,main kutu atau income part time dlm ni.

2. Tabung NECESSITY (55 %)

55% dari income masuk dalam tabung ni.
Nama lain tabung keperluan dan perbelanjaan rumah. Duit dalam tabung ni kita guna untuk contohnya macam:
+ Bagi duit untuk mak abah
+ Bayar sewa keta dan sewa rumah
+ Duit minyak dan tol
+ Duit makan minum harian
+ Yuran tadika anak
+ Barang keperluan sekolah anak
+ belanja dapur & rumah
+ Bil air, elektrik, internet
+ Belanja shopping kain baju sendiri, pasangan dan anak2.

3. Tabung LTSS (Long Term Saving for Spending) 10%

10% daripada income masuk dalam tabung LTSS ni. Ia adalah tabung simpanan khusus untuk digunakan pada masa akan datang. Untuk beli barang yang kita jarang beli. Contohnya:

Beli kereta baru
Renovate rumah
Buat kabinet dapur
Down payment rumah
Beli kamera baru

4. Tabung CHARITY (5%)

5% dari income masuk kat tabung kebajikan ni. Boleh guna untuk zakat, sedekah, infaq, bagi pada anak yatim, anak sedara dan bagi pada golongan yang kurang mampu. Nak masukkan lebih pun takpe.

5. Tabung EDUCATION (10%)

10 % dari income simpan kat tabung pendidikan ni. Tujuannya supaya kita dapat upgrade diri dan pasangan. Contoh beli buku. Pi kelas jahit je kelas baking ke kelas photography ke.
Atau yang buat bisnes, boleh pi seminar fb ads, kelas copywriting, kelas online positioning ke personal coaching dan sebagainya.

6. Tabung FUN (10%)

Simpan 10% dari income ke dalam tabung fun ni. Tabung ni boleh guna untuk suka ria dan gembirakan anak2. Macam reward kat depa la kiranya. Bawak depa p legoland ke. Dan untuk reward untuk kita juga. Boleh nak p travel ke umrah ke cuti2 kat resort mana2 ke atau makan kat restoran mana2 yang kita nak. Boleh guna untuk bulan tersebut atau kumpul untuk travel ke mana2 pada masa yang dah di tetapkan.

Untuk setelkan kad kredit, lepas 6 bulan boleh lah keluarkan duit dari tabung 1, 3, 5, 6. Lepas dah setel hutang mesti lega punya. Kemudian boleh penuhkan semula tabung2 tersebut dan insya Allah hidup lebih tenang dan bahagia tanpa hutang.

Kadang2 perbelanjaan untuk tabung keperluan (necessity) terlebih dari income. Jadi inilah masanya untuk cari pendapatan sampingan. Kurang2 boleh bantu topup untuk penuhi keperluan hidup dan boleh topup tabung-tabung lain jugak.

Yang sedang usahakan part time income, ini lah masanya untuk tingkatkan pendapatan.

Bagi suri rumah yang nak dapatkan pendapatan sampingan, jom join achik buat bisnes dari rumah macam bisnes Shaklee. Achik bantu awak jika awak betul2 mau. Dapat bantu suami cukupkan belanja untuk tabung keperluan yang 55% tu pun alhamdulillah kan.

Cuba dulu baru tau potensi kita unlimited sebenarnya.

#tsunamishaklee
#tsteam3
#bisnesdarirumah
#tipsrancangkewangan

Ija Ramli
013 515 0155


Previous
Next Post »
0 Komentar