5 Vitamin Untuk Wanita Yang Anda Perlu Amalkan

“Vitamin untuk wanita tu apa contohnya mama?”

Anak- anak saya dah start tanya. Saya ada 4 orang anak perempuan. Jadi memang banyaklah soalan-soalan diorang ni berkaitan wanita.

Bila jawab soalan, saya suka selit dengan kebaikan makan vitamin. 

Flash back sikit:

Saya bukan pengamal vitamin sejak kecil. Tapi bila masuk matrikulasi uia di PJ pada masa tu, saya mencari-cari vitamin untuk tenaga. 

Mudah letih, tak boleh nak fokus dalam kelas. Kebetulan lecturer saya buat part time pengedar produk vitamin brand X. Tak kenal shaklee lagi waktu ni.

Beliau cadangkan saya ambil vitamin yang beliau jual. Harga masa tu RM50 saja kalau tak silap saya.

Affordable lah kan untuk student. 

So saya pun ambil sebotol. Saya makan setiap hari. Nampak ada kesan positif. Badan rasa tak mudah lesu, lebih mudah fokus & kurang mengantuk. 

Habis sebotol saya topup lagi. Bila sambung degree di uia kuantan, saya tak jumpa dah lecturer saya tu. 

Maka jodoh saya dengan vitamin sekadar tu sahaja.

Selepas kahwin saya bunting pelamin. Kemudian dapat anak dan masa ni lah starting point saya dengan shaklee. 

Saya ambil set ibu menyusu dan set tenaga. Sejak tu saya mula kaji sikit bab vitamin. 

especially vitamin untuk wanita. Contohnya:

Vitalize (multivitamin dan mineral)

Dalam vitalize ni ada kesemua vitamin dan mineral yang badan kita perlukan. Termasuklah zat besi. Zat besi sangt penting untuk wanita terutama ibu mengandung, ibu yang berpantang dan wanita yang mengalami haid. 

GLA Complex

Selalunya kita akan jumpa EPO atau evening primrose oil di farmasi kan? Tapi ada satu minyak yang lagi power dari EPO iaitu minyak dari bunga borage. Minyak ni ada dalam GLA Complex tau. 

Kenapa GLA jadi salah satu vitamin untuk wanita? Apa manfaat dia? Antaranya seimbangkan hormon, kawal dan kitaran haid kita jadi stabil, tingkatkan kesuburan, lega senggugut dan jadikan kulit lebih sihat dan berseri. 

Omega Guard (Omega-3)

Kalau ada rasa craving amalkan lah makan omega guard shaklee sebab ia salah satu nutrien yang tolong kita kurangkan selera nak makan bukan-bukan. Biasalah kita ni orang perempuan suka makan kan. tapi tak nak gemuk. dah macam mana tu? Sebab tu saya cadangkan salah satu vitamin untuk wanita ialah omega guard shaklee. Otak pun sihat, stress pun boleh kawal dan makin bertenaga jugak.

Ostenutrix

Jadi perempuan ni special banyak. Masa kita haid, kita hilang kalsium, masa mengandung pun kalau kalsium untuk bayi tak cukup, ia akan ambil kalsium dari ibu. Sebab tu wanita ni peluang nak dapat tulang rapuh atau osteoporosis tu lebih tinggi. Jadi kita kena ambil kalsium juga sebagai salah satu vitamin untuk wanita untuk tulang dan gigi yang kuat. 

ResV dan Vivix










Kesimpulannya, vitamin untuk wanita ni memang patut sangat kita orang perempuan amalkan. Jangan tunggu sakit sebab vitamin dan suplemen bukan ubat. Ia adalah untuk melengkapkan lompong-lompong badan kita yang tak cukup nutrien. Walaupun kita dah makan real food, kita tetap kena ambil suplemen sebab kualiti real food sekarang yang makin menyusut. Contoh ayam dicucuk hormon, buah dan sayur GMO, cara masak yang tak betul yang kurangkan zat dan nutrien dalam real food tersebut. 

Jika berminat nak dapatkan konsultasi penuh berkaitan vitamin untuk wanita ni boleh hubungi Ija. Tekan SINI

Previous
Next Post »
0 Komentar